Корисне
Відпустка в умовах воєнного стану – коли роботодавець може відмовити працівнику

Корисна інформація для працівників та роботодавців
\nУ період воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні будь-якого виду відпусток, крім двох, якщо він залучений до робіт на об'єктах критичної інфраструктури. Про це нагадали у Центральному міжрегіональному управлінні Державної служби з питань праці.
\nЧитайте також: Без роботи, але зі стажем - як сплачувати добровільні внески на пенсійне страхування
\nТож, роботодавець може відмовити у наданні працівнику відпустки, але у випадках, коли така відпустка надається за угодою сторін.
\nСтаттею 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» передбачено, що у період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні будь-якого виду відпусток (крім відпустки у зв’язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку), якщо такий працівник залучений до виконання робіт на об'єктах критичної інфраструктури.
\nВсім іншим працівникам, як у мирний час так і під час дії воєнного стану, може бути відмовлено у наданні тільки тих відпусток, надання яких здійснюється за угодою між працівником і роботодавцем.
\nТак, наприклад, протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого ч. 1 ст. 26 Закону України Про відпустки (15 календарних днів).
\nТак, оскільки така відпустка без збереження заробітної плати надається за угодою між працівником і роботодавцем, роботодавець може відмовити працівнику у наданні такої відпустки (угода не відбулася).
\nЧитайте також: Як запоріжцям отримати компенсацію за облаштування робочого місця для людини з інвалідністю - поради
\nГрафік відпусток і поділ щорічної відпустки
\nВідповідно до статті 79 КЗпП черговість надання відпусток визначається графіками, які затверджуються роботодавцем за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації і доводиться до відома всіх працівників.
\nПри складанні графіків ураховуються інтереси виробництва, особисті інтереси працівників та можливості їх відпочинку.
\nКонкретний період надання щорічних відпусток у межах, установлених графіком, узгоджується між працівником і роботодавцем, який зобов`язаний письмово повідомити працівника про дату початку відпустки не пізніш як за два тижні до встановленого графіком терміну.
\nПоділ щорічної відпустки на частини будь-якої тривалості допускається на прохання працівника за умови, що основна безперервна її частина становитиме не менше 14 календарних днів.
\nНевикористана частина щорічної відпустки має бути надана працівнику, як правило, до кінця робочого року, але не пізніше 12 місяців після закінчення робочого року, за який надається відпустка.
\nУ разі перенесення щорічної відпустки новий термін її надання встановлюється за згодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом (стаття 80 КЗпП).
\nТаким чином, роботодавець може відмовити працівнику у наданні щорічної відпустки поза строками, визначеними графіком відпусток.
\nРоботодавець не може відмовити працівникам, які не залучені до виконання робіт на об'єктах критичної інфраструктури, у наданні відпусток, надання яких здійснюється в обов’язковому порядку (щорічні відпустки у встановлені графіком строки, навчальні, творчі, для участі у змаганнях, працівникам, які мають дітей тощо).
\nРаніше ми розповідали, хто із запорізьких пенсіонерів має пройти ідентифікацію до 31 березня.
